ترجمه: خدايا دشمن آنان را از اولين و آخرين با هر كس از كار آنان خورسند است و پيروان و اتباع آنان لعنت كن.
شرح:
اللهم ابعد رحمتك عن كل اعدائهم الذين يعادون الحق فى عداوتهم لهم فى مدى الزمن الماضى و الحاضر و عن السائرين فى هذا الخط المنحرف من اتباعهم و انصارهم.
احاديث مرتبط:
حكم رضايت به فعل قومى و گناه آنكه داخل در باطل شود.
عن اميرالمومنين صلوات الله عليه: الراضى بفعل قوم كالداخل فيه معهم و على كل داخل فى باطل اثمان اثم العمل به و اثم الرضاء به.
نهجالبلاغه، ص 499، حكمت 154
در مشروعيت نفرين بر كسى كه مستحق آن است.
قد روى عن النبى صلى الله عليه و آله: انه لعن جماعه من مرتكبى المعاصى كقوله عليهالسلام: لعن الله من لعن و الديه، و لعن الله من ذبح لغير الله، و لعن الله من آوى محدثا، و لعن الله من غير منار الارض.
مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 108
قوله رسولالله صلى الله عليه و آله: لعن الله آكل الربا، و موكله و كاتبه و مانع الصدقه.
مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 83
قوله رسولالله صلى الله عليه و آله: لعن الله الخمر و شاربها و ساقيها و بائعها و مبتاعها و عاصرها و معتصرها و حاملها و المحموله اليه و آكل ثمنها. (مع تقديم و تاخير فى العباره)
الكافى، ج 6، ص 398، ح 10
قد روى ان النبى صلى الله عليه و آله قال: لعن الله الكاذب و لو كان مازحا.
المحجةالبيضاء، ج 5، ص 221
آيات مرتبط:
در مشروعيت نفرين بر كسى كه مستحق آن است:
وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرِينَ (و هنگامى كه از جانب خداوند كتابى كه مؤيّد آنچه نزد آنان است برايشان آمد، و از ديرباز [در انتظارش] بر كسانى كه كافر شده بودند پيروزى مىجستند؛ ولى همين كه آنچه [كه اوصافش] را مىشناختند برايشان آمد، انكارش كردند. پس لعنت خدا بر كافران باد.) قرآن كريم، سوره مباركه البقرة (2)، آيه 89.
در مشروعيت نفرين بر كسى كه مستحق آن است:
إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً (بىگمان، كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مىرسانند، خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفّتآور آماده ساخته است.) قرآن كريم، سوره مباركه الاحزاب (33)، آيه 57.
در مشروعيت نفرين بر كسى كه مستحق آن است:
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ (كسانى كه كافر شدند، و در حال كفر مردند، لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آنان باد.) قرآن كريم، سوره مباركه البقرة (2)، آيه 161.
در مشروعيت نفرين بر كسى كه مستحق آن است:
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ (كسانى كه نشانههاى روشن، و رهنمودى را كه فروفرستادهايم، بعد از آنكه آن را براى مردم در كتاب توضيح دادهايم، نهفته مىدارند، آنان را خدا لعنت مىكند، و لعنتكنندگان لعنتشان مىكنند.) قرآن كريم، سوره مباركه البقرة (2)، آيه 159.
در مشروعيت نفرين بر كسى كه مستحق آن است:
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ (پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده، با تو محاجّه كند، بگو: «بياييد پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فراخوانيم؛ سپس مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.») قرآن كريم، سوره مباركه آلعمران (3)، آيه 61.
در مشروعيت نفرين بر كسى كه مستحق آن است:
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أُولئِكَ يُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ وَ يَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ (و چه كسى ستمكارتر از آن كس است كه بر خدا دروغ بندد؟ آنان بر پروردگارشان عرضه مىشوند، و گواهان خواهند گفت: «اينان بودند كه بر پروردگارشان دروغ بستند. هان! لعنت خدا بر ستمگران باد.») قرآن كريم، سوره مباركه هود (11)، آيه 18.
مؤمن به خدا و قيامت، با دشمن خدا دشمن است:
لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (قومى را نيابى كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كردهاند -هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيرهى آنان باشند- دوست بدارند. در دل اينهاست كه [خدا] ايمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تأييد كرده است، و آنان را به بهشتهايى كه از زير [درختان] آن جويهايى روان است درمىآورد؛ هميشه در آنجا ماندگارند؛ خدا از ايشان خشنود و آنها از او خشنودند؛ اينانند حزب خدا. آرى، حزب خداست كه رستگارانند.) قرآن كريم، سوره مباركه المجادلة (58)، آيه 22.
سخن يا فعلِ مقتضىِ عقوبت، مقتضى جواز لعن است:
وَ الْخامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كانَ مِنَ الْكاذِبِينَ (و [گواهى در دفعهى] پنجم اين است كه [شوهر بگويد:] لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد.) قرآن كريم، سوره مباركه النور (24)، آيه 7.