بازگشت

طلب آنچه حقّ انسان نيست


انسان گاهي در اموري، همانند مقام، مال، عنوان، در صورتي كه حق او نيست براي به دست آوردنش اهتمام ميورزد و در اين زمينه مجبور به پايمال كردن حقوق ديگران مي شود، و اين كاري است كه آيات و روايات از آن نهي كرده اند و آن را عملي حرام و گاهي خيانت به خدا و رسول او و مردم مؤمن دانسته اند.



حضرت سجّاد((عليه السلام)) در اين قسمت از دعا از حضرت حق مي خواهد وي را از طلب آنچه حق او نيست حفظ فرمايد. اگر انسان از ابتداي زندگي جلوي طمع ورزي خود را بگيرد، به اين بليّه سخت و مصيبت مهلك دچار نمي شود.



امام صادق((عليه السلام)) درباره كسي كه مثلا رياست بر مردم حق او نيست ولي در طلب آن كوشش مي كند مي فرمايد:

مَلْعُونٌ مَنْ تَرَأّ، مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِها، مَلْعُونٌ كُلُّ مَنْ حَدَّثَ بِها نَفْسَهُ:(4)



از رحمت خدا دور است كسي كه بناحق ادعاي رياست كند، ملعون است آن كه اهتمام به آن ورزد، و از رحمت الهي دور است هر كس با خود از رياست سخن بگويد.

مَنْ طَلَبَ الرّياسَةَ لِنَفْسِهِ هَلَكَ، فَإنَّ الرّياسَةَ لاتَصْلَحُ إلاّهْلِها:(5)



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ



1. «بحار»ج75، ص377.



2. «بحار»ج75، ص377.



3. «كافي»ج2، ص131.



4. «بحار»ج73، ص151 و 154.



5. «بحار»ج73، ص151 و 154.



هر كس براي خود طلب رياست كند. هلاك گردد، به حقيقت كه رياست جز براي اهلش صلاح نيست.



ساير اموري كه نيز حق انسان نيست، اگر آدمي در طلبش برآيد و به اين خاطر حق ديگران پايمال گردد، از رحمت حق محروم مي شود.

دعاي چهاردهم


در ستمديدگي و ستمديده



يَا مَنْ لاَ يَخْفَي عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَ



وَ يَا مَنْ لاَ يَحْتَاجُ فِي قَصَصِهِمْ إِلَي شَهَادَاتِ الشَّاهِدِينَ



وَ يَا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ مِنَ الْمَظْلُومِينَ



وَ يَا مَنْ بَعُدَ عَوْنُهُ عَنِ الظَّالِمِينَ



قَدْ عَلِمْتَ يَا إِلَهِي مَا نَالَنِي مِنْ فُلاَنِ بْنِ فُلاَن مِمَّا حَظَرْتَ وَ انْتَهَكَهُ مِنِّي مِمَّا حَجَزْتَ عَلَيْهِ بَطَراً فِي نِعْمَتِكَ عِنْدَهُ وَ اغْتِرَاراً بِنَكِيرِكَ عَلَيْهِ



اَللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ خُذْ ظَالِمِي وَ عَدُوِّي عَنْ ظُلْمِي بِقُوَّتِكَ



وَ افْلُلْ حَدَّهُ عَنِّي بِقُدْرَتِكَ وَ اجْعَلْ لَهُ شُغْلاً فِيمَا يَلِيهِ وَ عَجْزاً عَمَّا يُنَاوِيهِ



اَللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَي مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ لاَ تُسَوِّغْ لَهُ ظُلْمِي وَ أَحْسِنْ عَلَيْهِ عَوْنِي وَ اعْصِمْنِي مِنْ مِثْلِ أَفْعَالِهِ وَ لاَ تَجْعَلْنِي فِي مِثْلِ حَالِهِ



اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ أَعْدِنِي عَلَيْهِ عَدْوَي حَاضِرَةً تَكُونُ مِنْ غَيْظِي بِهِ شِفَاءً وَ مِنْ حَنَقِي عَلَيْهِ وَفَاءً



اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ عَوِّضْنِي مِنْ ظُلْمِهِ لِي عَفْوَكَ



وَ أَبْدِلْنِي بِسُوءِ صَنِيعِهِ بِي رَحْمَتَكَ فَكُلُّ مَكْرُوه جَلَلٌ دُونَ سَخَطِكَ وَ كُلُّ مَرْزِئَة سَوَاءٌ مَعَ مَوْجِدَتِكَ



اَللَّهُمَّ فَكَمَا كَرَّهْتَ إِلَيَّ أَنْ أُظْلَمَ فَقِنِي مِنْ أَنْ أَظْلِمَ



اَللَّهُمَّ لاَ أَشْكُو إِلَي أَحَد سِوَاكَ وَ لاَ أَسْتَعِينُ بِحَاكِم غَيْرِكَ حَاشَاكَ



فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ صِلْ دُعَائِي بِالْإِجَابَةِ وَ اقْرِنْ شِكَايَتِي بِالتَّغْيِيرِ



اَللَّهُمَّ لاَ تَفْتِنِّي بِالْقُنُوطِ مِنْ إِنْصَافِكَ وَ لاَ تَفْتِنْهُ بِالْأَمْنِ مِنْ إِنْكَارِكَ فَيُصِرَّ عَلَي ظُلْمِي وَ يُحَاضِرَنِي بِحَقِّي



وَ عَرِّفْهُ عَمَّا قَلِيل مَا أَوْعَدْتَ الظَّالِمِينَ وَ عَرِّفْنِي مَا وَعَدْتَ مِنْ إِجَابَةِ الْمُضْطَرِّينَ



اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ وَفِّقْنِي لِقَبُولِ مَا قَضَيْتَ لِي وَ عَلَيَّ وَ رَضِّنِي بِمَا أَخَذْتَ لِي وَ مِنِّي



وَ اهْدِنِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَسْلَمُ



اَللَّهُمَّ وَ إِنْ كَانَتِ الْخِيَرَةُ لِي عِنْدَكَ فِي تَأْخِيرِ الْأَخْذِ لِي وَ تَرْكِ الاِنْتِقَامِ مِمَّنْ ظَلَمَنِي إِلَي يَوْمِ الْفَصْلِ وَ مَجْمَعِ الْخَصْمِ



فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّد وَ آلِهِ وَ أَيِّدْنِي مِنْكَ بِنِيَّة صَادِقَة وَ صَبْر دَآئِم



وَ أَعِذْنِي مِنْ سُوءِ الرَّغْبَةِ وَ هَلَعِ أَهْلِ الْحِرْصِ وَ صَوِّرْ فِي قَلْبِي مِثَالَ مَا ادَّخَرْتَ لِي مِنْ ثَوَابِكَ



وَ أَعْدَدْتَ لِخَصْمِي مِنْ جَزَائِكَ وَ عِقَابِكَ وَ اجْعَلْ ذَلِكَ سَبَباً لِقَنَاعَتِي بِمَا قَضَيْتَ وَ ثِقَتِي بِمَا تَخَيَّرْتَ



آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ وَ أَنْتَ عَلَي كُلِّ شَيْء قَدِيرٌ



يَا مَنْ لاَ يَخْفَي عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَ



وَ يَا مَنْ لاَ يَحْتَاجُ فِي قَصَصِهِمْ إِلَي شَهَادَاتِ الشَّاهِدِينَ



وَ يَا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ مِنَ الْمَظْلُومِينَ



وَ يَا مَنْ بَعُدَ عَوْنُهُ عَنِ الظَّالِمِينَ



قَدْ عَلِمْتَ يَا إِلَهِي مَا نَالَنِي مِنْ فُلاَنِ بْنِ فُلاَن مِمَّا حَظَرْتَ وَ انْتَهَكَهُ مِنِّي مِمَّا حَجَزْتَ عَلَيْهِ بَطَراً فِي نِعْمَتِكَ عِنْدَهُ وَ اغْتِرَاراً بِنَكِيرِكَ عَلَيْهِ



«اي آن كه گفته ها و خبرهاي شاكيان از ظلم و ستم ستمكاران از ديد حضرتش پنهان نيست، و اي آن كه در سرگذشتهاي مظلومان از گواهيهاي گواهان و شهادت شاهدان بي نياز است و اي آن كه ياري و كمك او به ستمديدگان نزديك و مدد و نصرتش از ستمگران دور است.



اي خداي من تو آگاهي آنچه از ستم و ظلم از فلان پسر فلان به من رسيده، ستمي كه از آن نهي كرده اي و از هتك حرمتي كه بشدت از ان منع نموده اي.



خداوندا ستم او را طغيان و سركشي در نعمت توست كه به او ارزاني داشته اي و از بيباكي و نترسيدن از كيفر و عذاب قيامت، و انتقام و غضب توست كه از آن غفلت ورزيده».



در اين قسمت از دعا به چند مسئله مهم در باب مظلوم و ظالم اشاره شده است:



1.وضع مظلوم و فرياد و زاري و استغاثه اش از حضرت او پنهان نيست.



2. مظلوم از ظالمي كه بر وي وقت رسيدگي به پرونده ندارد، زيرا بهترين گواه و شاهد بر اعمال بندگان خدا است.



3.كمك و ياري حضرت حق به مظلوم نزديك و از ستمكار دور است.



4.وجود مقدس حضرت رب العزه تمام بندگانش را از ظلم و ستم منع فرموده، و آنان را از هتك نسبت به ديگران باز داشته.



5.ظلم و ستم معلول ننمودن نعمت خدا در مسيري است كه خدا خواسته، و نتيجه طغيان وسركشي در نعمت است.