بازگشت

در اصرار به درخواست از خداي تعالي


عنوان دعا چنين است:

و كان من دعائه عليه السلام في الالحاح علي الله تعالي، از دعاهاي امام (ع) در اصرار به (درخواست از) خداي تعالي است.

محتواي دعا

امام سجاد (ع) ابتداي دعا با ستايش و مدح پروردگار جهانيان به علم و قدرت مطلق خداوند اشاره كرده مي فرمايد: يا الله الذي لا يخفي عليه شي ء في الارض و لا في السماء، و كيف يخفي عليك- يا الهي- ما انت خلقته، و كيف لا تحصي ما انت صنعته، اي خدايي كه در زمين و آسمان چيزي بر او پوشيده نيست و چگونه بر تو پنهان باشد- اي خداي من- آنچه تو خود آن را آفريده اي، و چگونه آگاهي و احاطه (بر آن) نداشته باشي، آنچه تو خود محكم و استوار ساخته اي، سپس به تنزيه و تقديس پروردگار پرداخته و در فراز بعد در مقام اقرار به عبوديت و بندگي نسبت به او مي فرمايد: آمنت بك، و صدقت رسلك، و قبلت كتابك، و كفرت بكل معبود غيرك، و برئت ممن عبد سواك، (خدايا به وحدانيت و يگانگي) تو ايمان آوردم، و پيامبرانت را تصديق نمودم و كتابت (قرآن كريم) را پذيرفتم، و به هر معبودي جز تو كافر گشتم و از هر كه جز تو را پرستيده بيزار شدم.

آنگاه به ما مي آموزد كه اين درخواستها را از پيشگاه خداوند



[ صفحه 201]



داشته باشيم:

1- ان تغنيني عن كل شي ء بعبادتك، و مرا به وسيله ي عبادت و بندگيت از هر چيز بي نياز گرداني.

2- و ان تسلي نفسي عن الدنيا بمخافتك، و به ترس از خود، دوستي دنيا را از من زايل نمايي.

3- و ان تثنيني بالكثير من كرامتك برحمتك، و به رحمت و مهربانيت مرا به بسياري كرامت و بخشش خود بازگرداني.

سپس در فراز آخر دعا به پيشگاه مقدس خداوند با كمال عبوديت و بندگي و نهايت خضوع و معرفت عرض مي كند (خدايا):

- فاليك افر، پس به سوي تو مي گريزم.

- و منك اخاف، و از تو مي ترسم.

- و بك استغيث، و به تو فريادخواهي مي كنم.

- و اياك ارجو، و تنها به تو اميدوارم.

- و لك ادعو، و تو را مي خوانم.

- و اليك الجا، و به سوي تو پناه مي برم.

- و بك اثق، و به تو اطمينان دارم.

- و اياك استعين، و تنها از تو ياري مي خواهم.

- و بك اومن، و به (وحدانيت و يگانگي) تو ايمان مي آورم.

- و عليك اتوكل و علي جودك و كرمك اتكل، و بر تو توكل مي كنم و بر بخشش و كرم تو اعتماد مي نمايم. در قالب اين عبارات كوتاه و عميق به انسانها مي آموزد كه چه رابطه اي با خداوند داشته باشند، در واقع آن حضرت درس خداشناسي و توحيد را براي همگان تشريح مي فرمايد.



[ صفحه 202]