بازگشت

محمد بن عبدالله شيباني (م 387 ق)


ابوالمفضل محمد بن عبدالله بن مطلب شيباني، در سال 297 ق، به دنيا آمد و همه ي عمرش در سفر و جستجوي حديث گذشت و كتابهاي فراواني داشت كه از زمره ي آنهاست. «شرف



[ صفحه 33]



التوبة»، «مزار أميرالمؤمنين (ع)»، «فضائل عباس بن عبدالمطلب»، «كتاب الدعاء»، «من روي حديث غديرخم»، «رسالة في التقية و الاذاعة»، «من روي عن زيد بن علي بن الحسين (ع)»، «فضائل زيد (ع)»، «الشافي في علوم الزيدية»، «اخبار أبي حنيفة» و «كتاب القلم» [1] .

شيخ طوسي مي نويسد:

مشايخ ما همه ي كتب و روايات او را براي ما روايت كرده اند. [2] .

شيباني در ابتدا ثقه و ثبت بود؛ اما در اواخر عمر، خلط كرد. لذا نجاشي درباره ي او مي گويد:

رأيت هذا الشيخ و سمعت منه كثيرا، ثم توقفت عن الراوية عنه الا بواسطة بيني و بينه. [3] .

برخي از رجاليان، در معناي عبارت اخير گفته اند: مقصود نجاشي، آن است كه با فعل «حدثنا» و «اخبرنا» از شيباني نقل روايت نمي كند؛ اما با فعل «قال» فراوان از وي نقل روايت كرده است. [4]

شهيد ثاني در «دراية الحديث» مي نويسد: «من خلط بعد استقامة يقبل ما روي عنه قبل الاختلاط و يرد ما روي عنه بعده». [5] آنگاه مي افزايد: «منهم ابوالمفضل محمد بن عبدالله الشيباني».

شيباني، صحيفه را به دو طريق نقل مي كند:

اول، از طريق ابو عبدالله جعفر بن محمد بن جعفر حسني (م 308 ق) كه بزرگ طالبين و موثق و مورد اعتماد بود. [6] درباره ي جعفر بن محمد حسني مي گويند:



[ صفحه 34]



فاضل، پرهيزگار، ثقه و عاقل بود و احاديث بسيار سماع كرد؛ در مسجد مي نشست و قرائت قرآن مي نمود. [7] .

دوم، از طريق محمد بن روزبه بن ابي بكر مدائني. علامه تهراني مي نويسد:

و وقع في الصحيفة الكامله رواية أبي المفضل الشيباني عن محمد بن روزبه عن محمد بن أحمد بن مسلم المطهري عن أبيه. [8] .

سيد علي خان مدني (صاحب «رياض السالكين») نيز به وجود چنين سندي شهادت داده مي نويسد:

و رأيت علي هامش نسخة ما نصه: حدثنا ابوالمفضل قال و حدثني محمد بن الحسن بن روزبه أبوبكر المدائني نزيل الرحبة في داره. [9] .

نسخه ي گرانقدري از صحيفه، به روايت محمد بن روزبه، در كتابخانه ي آية الله مرعشي قم به شماره ي 3685 موجود است كه نام كاتب آن، حسين بن محمد حسني است و آن را در سال 695 ق، در شهر موصل كتابت كرده است. [10] .

راويان صحيفه از ابوالمفضل شيباني، عبارت اند از: محمد بن محمد بن نعمان (شيخ مفيد)، [11] حسن بن محمد بن اشناس، [12] حسين بن عبيدالله غضائري،

[13] ابوالحسن محمد بن هارون تلعكبري، [14] ابو منصور محمد بن محمد عكبري معدل. [15] .

روايت اين دانشمندان موثق و معتمد از ابوالمفضل شيباني، خود نشانه ي آن است كه



[ صفحه 35]



نقل آنها مربوط به دوران استقامت وي است و نمي توان پذيرفت كه اين بزرگان، از دوران خلط او چيزي نقل كرده باشند.


پاورقي

[1] رجال النجاشي، ص 396.

[2] الفهرست، طوسي، ص 299.

[3] رجال النجاشي، ص 396.

[4] معجم رجال الحديث، سيد ابوالقاسم خويي، ج 16، ص 244.

[5] الرعاية، ص 210.

[6] رجال النجاشي، ص 122

[7] لسان الميزان، ابن حجر، بيروت، ج 2، ص 127

[8] نوابع الرواة في رابعة المئات، آقا بزرگ تهراني، بيروت، 1971 م، ص 307.

[9] رياض السالكين، سيد علي خان مدني، اصفهان، ص 26.

[10] الصحيفة السجادية، ص 24.

[11] بحارالأنوار، ج 110، ص 66.

[12] رياض السالكين، ص 4

[13] بحارالأنوار، ج 110، ص 59.

[14] جمال الأسبوع، علي بن طاووس، ايران، ص 423.

[15] الصحيفة، چاپ حسينيه ي ارشاد، ص 32.