بازگشت

شرح الصحيفة السجادية، محمد سليم رازي


شرح الصحيفة السجادية، (عربي)، ملا محمد سليم رازي (قرن 11 ه)

شرح مزجي و توصيفي است متضمن بيان نكات لغوي و دقايق معنوي صحيفه سجاديه و ذكر مواضع اختلاف بين نسخه هاي ابن سكون و ابن ادريس؛ كه مؤلف در آن به اشعار فارسي خود نيز استشهاد كرده است. تاريخ شروع شرح، رمضان 1068 ق و اتمام آن يك سال بعد، در قريه دباس از اعمال چال كلين (اطراف شهر ري) صورت پذيرفته است. مؤلف در انتها توفيق شرح ملحقات صحيفه را نيز آرزو كرده ولي از انجام يا عدم انجام آن بي اطلاعيم.

ر. ك: الذريعة، ج 13، صص 352 - 351؛مرآة الكتب، ج 2، ص 427؛ تتميم أمل الآمل، عبدالنبي قزويني، ص 177؛ طبقات اعلام الشيعة (الروضة النضرة)، ص 248.

آغاز: «الحمد لله المدعو في المهمات القاضي للحاجات، و الصلوة علي سيد السادات و منبع السعادات الذي بيمينه اجابة الدعوات و علي ذريته المعصومين افضل الصلوات، و بعد يقول العبد المحتاج الي رحمة ربه الكريم محمد سليم الرازي عفي الله عن سيئاته لما رايت وفور رغبتة الناس الي قراءة الصحيفة الكاملة السجادية و كانت لا ليها المنظومة غير مثقوبة الي الآن بحيث يصلح للاذان و الفاظها كانت مثل معانيها محجوبة عن الاذهان، فاستخرت الله تعالي لان اكتب شرحا يذلل صعابها و يكشف عن وجوه المستورات نقابها و شرعت و من الله العصمة و السداد... الدعاء الاول... فقال هذا قول العميد و معناه انه عليه السلام كن يجعل هذا الدعاء بمنزلة البسلمة و التحميد لساير الادعية».

انجام: «فقد اصبحت اي ان اصبح احد و له ثقة غيرك فانا اصبحت و انت ثقتي و ثقة رجاء بمعني الموثق به و المرجو اليه بدليل حمل غيرك و يمكن ان يكونا من بابا المبالغة



[ صفحه 140]



و ذكر الرجاء بعد الثقة من باب التزل المسلتزم للترقي اذ قد يكون ذكر الضعيف بعد القوي مستلزما للترقي كما قيل في تفسير فما فوقها في قوله تعالي: ان الله لا يستحيي ان يضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها. ان المراد بما فوق البعوضة ما هو اصغر حجما فتأمل. و اضافة معضلات الفتن اضافة الصفة الي الموصوف اي الفتن المضلة، و ختم الدعاء في بعض النسخ بلفظة آمين رب العالمين. هذا آخر ما كنت رجوت من الله تعالي... و نسأل الله تعالي ان يوفقنا بشرح الملحقات حتي تنضمه الي ذلك الشرح و نلبسهما جلدا واحدا. انه موفق الخير و الحسنات و واهب العطيات».

نسخه ها:

1 / 385 - دانشگاه تهران، شماره 38، نسخ، نويسنده در سطر آخر گويد: اين دومين نسخه اي است كه از اين كتاب نوشته ام، 1071 ق، عناوين درشت و سياه، صفحه آخر داراي مهر قلم خورده اي است كه جمله [ابن محمد سليم] در آن خوانده مي شود و شايد از آن مؤلف بوده، 220 برگ، 22 سطر [فهرست دانشگاه تهران، ج 1، صص 142 - 141]

2 / 386 - آستان قدس رضوي،شماره 3198، نسخ، سوم ربيع الاول 1071 ق حسب الامر امير انتظام، عناوين شنگرف، 216 برگ، 23 سطر [فهرست آستان قدس رضوي، ج 15،، ص 318 و ج 2، ص 31 ادعيه]

3 / 387 - آستان قدس رضوي، شماره 9605، نسخ، نيمه دوم سده 11 ه، نسخه مصحح و احتمالا مسوده اصلي است، شامل آغاز الصلوة علي حملة العرش تا پايان، حدود 17 برگ آغاز نسخه افتاده و به غلط در سطحي كه از به هم آمدن صفحات پديد آمده شارح نسخه سيد نعمت الله جزائري نوشته است كه اين اشتباه به فهرست الفبايي كتب خطي آستان قدس رضوي، ص 345 نيز وارد شده است، 263 برگ، 19 سطر [فهرست آستان قدس رضوي، ج 15، صص 319 - 318]

4 / 388 - مجلس شوراي اسلامي، شماره 1245، نسخ، بالاي جملات دعا با شنگرف مشخص شده است، 469 صفحه، 25 سطر [فهرست مجلس، ج 4، ص 28]



[ صفحه 141]



5 / 389 - مدرسه سپهسالار تهران، شماره 5692، نسخ، سه شنبه، شوال 1094 ق مقابله شده با نسخه مؤلف در 1 رجب 1117 ق توسط علي نقي، عناوين شنگرف، 285 برگ، 22 سطر، در فهرست چون آغاز نسخه افتاده بود مؤلف شناخته نشده ولي پس از مقابله معلوم شد همان شرح محمد سليم رازي است [فهرست مدرسه سپهسالار، ج 5، ص 207]

همچنين بايد توجه داشت كه در فهرست كتابخانه آيت الله مرعشي، ج 6، صص 290 - 289 و ج 9، ص 270 و ج 10، ص 41، نسخه هاي شماره هاي 2306 و 3471 و 3642 اشتباها به ملا محمد سليم رازي نسبت داده شده است كه همه آن ها فارسي مي باشند و به تفضيل در مورد آن شرح، مؤلف و نسخه هايش در شماره 54 سخن گفته ايم.