بازگشت

تلخيص رياض السالكين، ناشناس


تلخيص رياض السالكين،(عربي)، از:؟

گزيده اي از كتاب رياض السالكين سيد علي خان مدني (م 1118 ق) است كه در فهرست كتابخانه مرعشي، ج 29، ص 108 در توضيح آن چنين آمده: «به نظر مي رسد كه اين كتاب قبل از تأليف رياض السالكين نوشته شده و سپس شرح گرديده و به صورت رياض در آمده و اين احتمال بر اين گمان است كه تلخيص كننده اين كتاب، شخص مؤلف باشد و باعث تقويت اين گمان، اين است كه حواشي موجود در اين كتاب جزو متن كتاب رياض السالكين است يا به عبارت ديگر - اگر فرضيه صحيح باشد - حواشي اين كتاب در مقام شرح و بسط به متن كتاب كشيده شده و بر آن افزوده شده است». در فهرست اين تلخيص به مؤلف رياض السالكين نسبت داده شده ولي هيچ گونه شاهدي دال بر اين مطلب نه در متن كتاب و نه در منابع ديگر به دست نيامد.

آغاز: «حدثنا، قيل، القائل هو الشيخ الجليل علي بن السكون من ثقات علماء الامامية و قيل بل هو عميد الرؤسا هبة الله بن حامد و المراد بقوله حدثنا السماع من لفظ السيد سواء كان املاء من حفظه أم من كتابه. السيد الماجد الشريف من ساد يسود سيادة و الاسم السؤود بالضم و المجد و الشرف و شاع في العرف استعماله في الشرفاء اولاد الحسنين عليهماالسلام».



[ صفحه 57]



آغاز دعاي اول: «و كان من دعائه عليه السلام الواو للاستيناف و فاعل كان مقدر و هو اما المصدر المداول عليه بقوله اذا ابتدي الخ او الشأن أي كان من كيفية دعائه بدؤه لتحميد او كان الشأن من دعائه اذا ابتدأ بالدعاء بدأ لتحميد. الجملتان مفسر لذلك المقدر لله عزوجل و الثناء عليه فقال الحمد لله عدل الي الجملة الاسمية للدلالة علي الدوام و الثبات و قدم الحمد باعتبار انه اهم نظرا الي كون المقام مقام الحمد و اللام للاختصاص الاول اوليته تعالي عبارة عن كونه قبل وجود الممكنات باسرها و انه مبدأ كل شي ء»

انجام افتاده: «أداه اليه فقبله و قد تقدمت بالوعيد و تلطفت بالترغيب و ضربت الامثال»

نسخه ها:

1 / 73 - مرعشي قم، شماره 11482، نسخ و نستعليق، اواخر سده 11 ه، در حاشيه تصحيح شده، عناوين شنگرف، اين نسخه شامل 3 دعاي اول صحيفه و برگ آغاز دعاي 4 و از دعاي 38 الي 46 مي باشد، 80 برگ، 15 سطر [فهرست مرعشي، ج 29، صص 109 - 108]

همچنين در مركز احياء ميراث اسلامي قم شرحي بر صحيفه به شماره 2409 موجود است كه پس از مقابله معلوم شد تلخيص رياض السالكين مي باشد ولي از آن جا كه شامل دعاهاي 28 الي 31 بود به علت افتادگي اين قسمت در نسخه مرعشي معلوم نشد كه همان مي باشد يا خير؟! در هر حال مشخصات آن ب0دين شرح است:

نستعليق، قرن 12 ه، اوراق نسخه جا به جا شده، عناوين مشكي، تصحيح شده، روي برگ اول مهر بيضوي «كتابخانه 0ضياء الدين نوري» مشهود است، 67 برگ، 22 سطر.

آغاز: «و كان من دعائه عليه السلام اذا قتر عليه الرزق. قتر عليه قترا و قتورا من بابي ضرب و قعد و اقتر اقتارا و قتر تقتيرا ضيق عليه في النفقة و مثله. قدر بالدال من باب ضرب و منه قوله تعالي يبسط الرزق لمن يشاء من عباده و يقدر له، و الرزق اسم لما يسوقه الله الي الحيوان فينتفع به فيكون متناولا للحرام0 و الحلال علي قول الاشعري، و اما المعتزلة فقالوا هو عبارة عن مملوك ينتفع به المالك فلا يكون الحرام رزقا و قد مر الكلام فيه».



[ صفحه 58]