بازگشت

دست نوشته هاي كهن صحيفه ي سجاديه تا قرن دهم


1- آستان قدس رضوي، شماره 12405، نسخ، حسن بن ابراهيم بن محمد الزامي الهيصمي، شوال 416 ق، اين نسخه با نسخه معروف صحيفه سجاديه كه به روايت بهاء الشرف مي باشد اختلافاتي دارد و حاوي 40 دعا به روايت كراميه و اهل سنت با اين سلسله اسناد مي باشد:«قال الاستاذ ابوبكر محمد بن علي الكرماني رضي الله عنه اخبرنا بندار بن يحيي بزوزن قال اخبرني ابوالحسن محمد بن يحيي بن سهل الرهني قل حدثنا ابوعلي محمد بن همام بن سهيل الاسكافي قال حدثنا علي بن مالك قال حدثنا احمد بن عبدالله قال حدثنا محمد بن صالح عن عميد بن المتوكل بن هارون قال حدثني ابي المتوكل قال لقيت يحيي بن زيد بن علي...» در پشت صفحه اول نسخه سلسله سند كاتب نسخه تا راوي اول چنين آمده است:«اجازلي اخي ابوالقاسم عبدالله بن محمد بن سلمه الفرهاذ جردي سلمه الله ان اروي الصحيفة بتمامها عنه عن ابي بكر الكرماني رحمه الله بروايته عن رجاله كما كتباه صح»، نسخه را امام ابوعبدالله احمد بن ابي عمر زاهد اندرابي بر مدرسه شيخ خود امام حامد بن احمد وقف نموده و متوليآن را عمر بن محمد حامدي قرار داده است، تمامي نسخه در سال 429 ق در يكي از مدارس كراميه نيشابور كه نسخه وقف آن جا بوده است از آغاز تا انجام بر برخي از علماي اين فرقه قرائت شده است كه از جمله مي توان به برادر اندرابي، ابوالقاسم عبدالله بن احمد اندرابي، حامد بن جعفر و ابومحمد المظفر بن



[ صفحه 24]



سعيد المحمد آباذي اشاره كرد، 101 برگ، مختلف السطر [1] [فهرست آستان قدس رضوي، ج 15، صص 338 - 332].

2- سيد محمد باقر طباطبايي - كربلا عراق (خصوصي)، شماره 177، نسخ، ربيع الاول 516 ق داراي ترجمه زير سطور به فارسي و قلم شنگرف، صفحه اول مجدول مذهب، اكثر صفحات داراي حواشي مي باشد، انجام افتاده، 320 برگ [مخطوطات السيد محمد باقر الطباطبايي في كربلا، سلمان هادي آل طعمه، كويت، معهد المخطوطات العربية، 1406، ق، صص 109 - 108]

3- كاخ موزه گلستان - تهران شماره 2105، نسخ و ثلث ممتاز، ياقوت بن عبدالله مستعصمي، 694 ق، در ميافارقين، نسخه قبلا در خزانه شمس الملة والدين عبدالله بن حاكم محمد بن سليمان ابن مجلي قرار داشته ودر 1282 ق تاريخ ثبت در كتابچه كتابخانه سلطنتي را دارد به همراه سجع مهر ناصر الدين شاه در پشت صفحه اول، داراي انواع تزئيات و حواشي مزين و مجدول مربوط به دوره صفويه، سند نسخه اندكي متفاوت است بدين شرح: «حدثنا الشيخ ابوالمفضل ممد بن عبدالله بن عبدالمطلب الشيباني و املا علينا اوله في مسجد الشرقيه يوم الثلثاء تست [تسع] ليال خلون من ذي الحجة سنة خمس و ثلثمائة و قرانا عليه باقيه في داره بمرتعه خاقان و نسخته من كتابه قال حدثنا الشريف ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حسن بن حسن بن اميرالمؤمنين عليهم السلام...»، نسخه جمعا شامل 51 دعا است، 166 برگ، 12 سطر [فهرست كتب ديني و مذهبي خطي كتابخانه سلطنتي، صص 789 - 787]



[ صفحه 25]



4- مرعشي قم، شماره 3685، نسخ معرب، حسين بن محمد حسني شيرازي، جمعه 11 ربيع الاخر 695 ق در مصل به رسم خزانه شرف الدين حسين، عناوين دعاها زرين، در حاشيه تصحيح شده است، اين نسخه داراي 41 دعا مي باشد و سند آن نيز با نسخه هاي مشهور متفاوت است:«قال ابوالمفضل حدثنا محمد بن الحسن بن روزبه بن ابوبكر المدائني الكاتب نزيل الرحبة في داره قال حدثني محمد بن احمد بن مسلم المطهري قال حدثني ابي عن عميد بن المتوكل بن هارون البلخي عن ابيه المتوكل بن هارون قال أملي علي سيدي الصادق جعفر بن محمد عليهماالسلام قال أملي جدي علي بن الحسين علي ابي محمد بن لعي بمشهد مني قال و كان من دعائه عليه السلام اذا ابتدأ بالدعاء بداء بالتحميد لله عزوجل» داراي تملك فرهاد ميرزا به تاريخ 13 ربيع الاول 1292 ق، 73 برگ، 9 سطر [فهرست مرعشي، ج 10، صص 82 - 81].

5- كتابخانه اياصوفيا -استانبول تركيه شماره 1964 نسخ زيبا 7 ربيع الال 697 ق در مدينة السلام بغداد اسم كاتب پاك شده است، نسخه اي سلطنتي است براي خزانه يكي از بزرگان كه نامش نوشته نشده تهيه گرديده است، به روايت ابي المفضل شيباني، 124 برگ [فهرست نسخه هاي خطي، سيد عبدالعزيز طباطبايي، نسخه خطي محفوظ در كتابخانه آيت الله مرعشي، به شماره 4172، صفحه 74]

6- كتابخانه مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي - قم، شماره 774، نسخ معرب 754 ق، داراي ترجمه در بين سطور به خط نستعليق شنگرف، نسخه از آغاز و وسط افتادگي دارد، به همراه ملحقات شامل 27 دعا و ادعيه ايام هفته، 501 برگ، 5 سطر [رؤيت]

7- فخر الدين نصيري اميني - تهران (خصوصي)، رساله اول مجموعه، ص 158 - 1، نسخ محمد بن محمد عبدالقهار شيرازي، رمضان 761 ق، به همراه ترجمه فارسي زيرنويس كه در همان تاريخ نوشته شده است، عكسي از آن به شماره 56 در كتابخانه محقق طباطبايي - قم موجود است. [المحقق الطباطبائي في ذكراه السنوية الاولي، ج 3 ص 1445 و گنجينه خطوط علماء و دانشمندان، فخر الدين نصيري اميني، 1409 ق، ج 2 صص 1039 - 1038].

8- وزيري يزد، شماره 1248، نسخ، ظهر سه شنبه ذي الحجه 771 ق، عناوين



[ صفحه 26]



شنگرف، مجدول زرين، 114 برگ، 14 سطر [فهرست وزيري يزد، ج 3 ص 905]

9- كتابخانه سيد محمد تقي بن سيد حسين بن سيد دلدار علي معروف به ممتاز العلماء - لكهنو هندوستان، نسخه در تملك شهيد اول محمد بن مكي عاملي (م 786 ق) قرار داشته و يادداشتي از او به خط خودش بدين شرح در نسخه به چشم مي خورد: «للولد الاعز المعتضد قرة العين أبي القاسم علي بن محمد بن مكي نفعه الله بها و رزقني بما فيها دعاه» [صحيفة المكتبة، نجف اشرف، مكتبة الامام اميرالمؤمنين عليه السلام العامة، 1373 ق، ش 2 ص 32]

10- دانشكده الهيات تهران، شماره 313 د، نسخ، سده 7 و 8 ه، عنوان و نشان شنگرف، 78 برگ، 21 سطر [فهرست دانشكده الهيات تهران، ج 1، ص 605]

11- ملي تهران، شماره 1030 / ع، نسخ نيشابوري، 851 ق، دو صفحه اول داراي تزئينات و تذهيب و تشعير و طلا اندازي دندان موشي و حواشي گل و بوته، داراي سرلوح مذهب و مرصع، تمامي صفحات مجدول، 191 برگ، 10 سطرح، [فهرست ملي، ج 9، صص 33 - 32] اين نسخه پيش از اين در كتابخانه عمومي معارف نگهداري مي شده و در فهرست آن كتابخانه، ج 1، ص 40 به شماره 31 نيز معرفي شده است.

12 - مرعشي قم، شماره 8254، نسخ معرب زيبا، عبدالله اصفهاني، جمعه 9 جمادي الاولي 899 ق داراي ترجمه به فارسي در بين سطور با قلم شنگرف، در حاشيه تصحيح شده و حاشيه نويسي دارد صفحه اول داراي سر لوح و جدول و تزئينات، 197 برگ، 10 سطر [فهرست مرعشي، ج 21، صص 213 - 212]

13- خانقاه نوربخش (نعمت اللهي) - تهران، شماره 85، نسخ،قرن 9 ه، نسخه افتادگي دارد، داراي حاشيه نويسي، به همراه 14 دعا از ملحقات صحيفه، حدود 400 صفحه، 16 سطر [فهرست خانقه نوربخش، ج 1 ص 111]

14- مجلس شوراي اسلامي، شماره 2900، نسخ و نستعليق قرن 9 ه، مجدول، داراي ترجمه فارسي زير سطور به همراه حواشي، 324 صفحه، 20 سطر [فهرست مجلس، ج 10، ص 291 - 290]



[ صفحه 27]



15- ملي تهران، شماره 1033 / ع، نسخ، 923 ق، علاء الدين تبريزي، داراي سر لوح مذهب مرصع، تمامي صفحات مجدول، عناوين شنگرف، حاشيه نويسي دارد، 387 برگ، 10 سطر [فهرست ملي، ج 9 ص 35] اين نسخه قبلا در كتابخانه معارف نگهداري مي شده و در فهرست نسخه هاي خطي آن كتابخانه، ج 1 صص 42 - 41 نيز معرفي شده است.

16- مدرسه نواب مشهد، شماره 13 ادعيه، نسخ معرب، ابن الحجة زين الدين بن علي (شهيد ثاني)، 930 ق، عناوين شنگرف، آغاز و انجام افتاده، 108 برگ، 11 سطر [فهرست دو كتابخانه مشهد، ص 553 و فهرست مدرسه فاضليه مشهد، ص 162، ش 15]

17- مرعشي قم، شماره 395، نسخ معرب زيبا،شنبه 15 ذي الحجه 935 ق در نجف عناوين و نشاني ها شنگرف، مجدول، در حاشيه تصحيح شده و از كتابهاي مختلف حاشيه نويسي دارد، نسخه از آخر افتادگي دارد داراي ملحقاتي مغاير با ملحقات مشهور، در پايان صحيفه آمده كه اين نسخه از روي نسخه شهيد اول نوشته شده است، 153 برگ، 12 سطر [فهرست مرعشي، ج 1، ص 412]

18- ملي تهران، شماره 1008 / ع، نسخ، 951 ق، داراي سر لوح و طلا اندازي دندان موشي در بين سطور، مجدول، 137 برگ، 11 سطر [فهرست ملي، ج 9، صص 5 - 6] اين نسخه پيش از اين در كتابخانه معارف به شماره 32 نگهداري مي شده و در فهرست آن جا، ج 1، صص 41 - 40 نيز معرفي شده است.

19- مرعشي قم، شماره 9749، نسخ معرب، غياث الدين محمد بن محمد حسيني، ذي القعده 967 ق، عناوين زرين و صفحات مجدول در حاشيه تصحيح شده و حواشي اندكي دارد، نسخه از آغاز افتادگي دارد، 206 برگ، 9 سطر [فهرست مرعشي، ج 25، صص 98 - 97]

20- دانشگاه تهران، شماره 2109، نسخ، علي بن محمد بن مقدم، 972 ق، با چهار نسخه مصحح مقابله و تصحيح شده است، جدول و سرلوح زر و لاجورد، عناوين زرين،146 برگ، 11 سطر [فهرست دانشگاه تهران، ج 8 ص 745]

21- دانشكده الهيات مشهد، شماره 1009، رساله اول مجموعه نسخ، 8 شوال 973 ق، منقول از نسخه اي كه مقبله و خط ابن سكون و ابن ادريس در آن بوده است، تصحيح



[ صفحه 28]



و مقابله شده، 59 برگ، 17 سطر [فهرست دانشكده الهيات مشهد، ج 2، صص 164 - 163].

22- كتابخانه و موزه سالار جنگ - حيدر آباد هندوستان، شماره 1400، نسخ، سيد احمد كرماني، 17 محرم 977 ق، عناوين زرين، صفحات مجدول، نسخه داراي كرم خوردگي است، 197 برگ 11 سطر

[CATALOGUE OF THE ARABIC MANUSCRIPTS IN THE SALAR JUNG MUSEUM AND LIBRARY VOL. 5, PP. 43-44]

23- مرعشي قم، شماره 9472، نسخ معرب، عبدالله، 980 ق، صفحه اول داراي سر لوح، جدول زر و مشكي و لاجورد، 108 برگ، 12 سطر [فهرست مرعشي، ج 24، ص 235]

24- محمود فرهاد معتمد - تهران، شماره 173، نسخ، ظهير الدين محمد بن محمد اصفهاني، جمادي الاولي 989 ق، مجدول با زر و شنگرف و لاجورد و مشكي، 10 سطر [نشريه نسخه هاي خطي، دفتر 3 ص 191]

25- دارالكتب ظاهريه - دمشق سوريه، شماره 2604، رساله اول مجموعه، ص 127 - 1 نخس زيبا، ربيع الآخر 990 ق، عناوين شنگرف، 8 سطر، در فهرست آمده كه صحيفه سجاديه كتابي است در ادعيه و اذكار بر مبناي طريقه صوفيه و منسوب به امام علي بن ابي طالب عليه السلام؟؟! [فهرس مخطوطات دارالكتب الظاهرية، قسم التصوف، ج 2، صص 240 - 239].

26- سيد مرتضي نجومي - كرمانشاه، بدون شماره رساله سوم مجموعه، محمد شريف بن جمال الدين علي بن محمد بن مقدم، 4 شعبان 994 ق [دليل المخطوطات، ص 260]

27- مرعشي قم، شماره 198، نسخ، قرن دهم هجري، اين نسخه داراي سندي متفاوت با سند مشهور صحيفه سجاديه مي باشد: «حدثنا ابوعلي بن همام بن سهل الاسكاف ببغداد قال حدثنا علي بن مالك عن احمد بن عبدالله قال حدثنا محمد بن صالح عن عمر بن المتوكل بن هارون قال حدثني ابي المتوكل قال لقيت يحيي بن زيد بعد قتل ابيه...» و حاوي 38 دعا است، بر فراز پشت برگ 21 نسخه چنين آمده است: «بلغ عند المستجمع العلوم شيخ الاسلام و المسلمين زين الملة والدين مد ظله أيده الله تعالي» كه ظاهرا مراد شهيد ثاني (م 960 ق)



[ صفحه 29]



باشد، 78 برگ، 11 سطر [2] [فهرست مرعشي، ج 1، صص 229 - 230]

به جز اين ها نسخه ي ديگري نيز در كتابخانه ي آيت الله العظمي مرعشي نجفي نگهداري مي شود كه به جهت اهميت اجازات و قدمتش در اين جا معرفي مي شود. مشخصات اين نسخه را جناب حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيد محمود مرعشي نجفي در اختيار اين جانب قرار دادند، كه از ايشان نهايت تشكر را دارم.

28- مرعشي قم، شماره 10844 موقت، نسخ معرب زيبا، مورخ ربيع الآخر 853 ق، نوشته شده از نسخه كهن ابن السكون و ابن ادريس حلي، عناوين شنگرف، در پشت برگ آغازين اين نسخه چنين نگاشته شده است: «صورة ما علي الاصل و عليها النسخة التي بخط ابن السكون خط عميد الرؤسا رحمة الله تعالي قراءة صورتها هي: قرأها علي السيد الاجل النقيب الاوحد العالم جلال الدين عماد الاسلم ابوجعفر القاسم بن الحسن بن محمد بن الحسن بن معية ادام الله علوه قراءة صحيحة مهذبة و روايتها له عن السيد بهاء الشرف ابي الحسن محمد بن الحسن بن احمد عن رجاله المسلمين في باطن هذه الورقة و ابحته روايتها عني حسب ما وقفته عليه و حددته له و كتب هبة الله بن حامد بن احمد بن ايوب بن علي بن ايوب في شهر ربيع الاخر من سنة ثلاث و ستمائة و الحمدلله الرحمن الرحيم و صلواته و تسليمه علي رسوله سيدنا محمد المصطفي و علي آله الغرر الميامين». در برگ پاياني نيز اين مطالب آمده است: «صورة ما علي الاصل الذي بخط الشيخ سديد الدين علي بن احمد رحمة الله و نقل منه هذا الفرع نقلت هذه الصحيفة من خط علي بن السكون و تتبعا... عن اقصاه حسب الجهد الا مازاغ عنه النظر و حسر عنه البصر و ذلك في شهر ذي الحجة من سنة ثلاث و اربعين و ستمائة» و «بلغت مقابلة مرة ثانية بخط السعيد محمد بن ادريس رحمه الله بحسب ما وصل اليه الجهد و ذلك في شهر ذي القعدة من سنة اربع و خمسين و ستمائة و كلما علي هامشها من حكاية سين و نسخة حسن فانه علي ابن



[ صفحه 30]



ارديس و كذلك جميع ما يوجد بين السطور و عليه سين فانه حكاية خطه، و اما ما كان نسخة بلاسين فمنها ما هو بخط ابن السكون و منها ما هو بخط ابن ادريس رحمه الله». و «صورة خط ابن ادريس مقابلته هي: بلغ العرض باصل خير الموجود و بذل فيه الجهد و الطاقة الا مازاغ عنه النظر و حسر عنه البصر و كتب العبد محمد بن الفقيه ابراهيم...». همچنين در هامش برگ پاياني اين عبارت آمده است:«بلغت مقابلة و تصحيحا بالنسخة المنقول منها فصحت بحسب الجهد الا مازاغ عنه النظر و حسر عنه البصر و ذلك في شهر ذي الحجة من سنة ثلاث و اربعين و ستمائة و لله الحمد و المنة». و نيز در پشت برگ پاياني نسخه صورت خط شهيد ثاني با اين عبارت آمده است: «قوبلت هذه النسخة و ضبطت من نسخة شيخنا و مولانا السعيد ابي عبدالله الشهيد محمد بن مكي و تتبع ما فيها و عليها من الضبط و النسخ و الاعراب الا موضع بصيرة تحقق وقوعها سهوا علي الخطاء. فضبطناها علي الصواب و هو كتب نسخته منم خط الشيخ سديد الدين علي بن احمد الحلي رحمه الله و الشيخ سديد الذدين نقل نسخته من خط ابن السكون و قابلها بنسخة الشيخ محمد بن ادريس و كلما علي هامشها من حكاية سين.... و نسخة فانه عن ابن ادريس و كذلك بين السطور و اما ما كان نسخة بلاسين فمنها ما كان هو بخط ابن السكون و منها ما يكون بخط ابن ادريس رحمه الله و ذلك مرات متعددة اولها سنة تاريخ الكتاب اعني سنة ثلاثين و تسعمائة و الثانية سنة [اربع و اربعين] و الثالثة سنة اربع و خمسين و تسعمائة، انا الفقير الي الله تعالي زين الدين بن علي بن احمد الشامي العاملي وفقه الله تعالي لطاعته ولدعائها و اعطاه ما اشتملت عليه...» [3] و «هذا صورة خط الشيخ زين الدين الشهير بالشهيد الثاني قدس الله سره، و كتب بيده الفانية العبد... محمد بن حسن الحسيني العيناثي في العشر الاول شهر ذي الحجة سنة سبعين و الف».

در پايان اين صحيفه بخشي از كتاب الاحاديث القدسية شيخ حر عاملي به خط همان كتاب در ذي قعده 1092 ق آمده است، قطع رقعي كوچك.



[ صفحه 31]




پاورقي

[1] از روي اين نسخه دو بار صحيفه سجاديه چاپ شده است:

الف - با تقديم و تحقيق كاظم شانه چي، مشهد، بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي، 1413 ق / 1371 ش، 187 ص.

[2] صحيفه سجاديه براساس اين نسخه و با تحقيق محمد جواد حسيني جلالي و مقدمه سيد محمد حسين حسيني جلالي در قم، توسط انتشارات دليل ما در 500 صفحه به سال 1380 ش / 1422 ق به چاپ رسيده است.

[3] اكثر اين اجازات و فوائد در بحارالانوار، ج 104، صص 212 - 211 و ج 105، صص 135 - 133 آمده است.