عبادت زين العابدين(ع)
در بررسى اساسىترين مظاهر زندگى امام سجاد (ع) به مواردى چون: ترك دنيا، كثرت عبادت، زهد نسبت به مال دنيا و خوشىهاى آنخواهيم رسيد. ما از اين مظاهر به «تعبد» و روى گردانى از دنيا، تعبير مىكنيم. «تعبد» در حيات پر بركت امام (ع) به گونهاى است كه محتاج دليل و نص تاريخى نيست. همين كافى است كه بدانيم آن حضرت را «زينالعابدين» و «سجاد» لقب دادند.
در نظر علماى غير شيعى، امام سجاد (ع) عابدترين و زاهدترين فرد زمانه خود است كه مانند خورشيدى بر تارك انسانيت مىدرخشد و تاريخ او را در اعلا مرتبه مىستايد. براى معرفى عبادت امام (ع) به صورت زنده و شناساندن كيفيت ومقدار آن و بررسى حالاتى مانند ترس از خدا، زهد و موعظه كه از لوازم عبادت امام بشمار مىآيد، برخى از روايات را كه متضمن اين معنايند، يادآور مىشويم:
1- از يكى از خدمتکاران امام (ع)، درباره عبادت آن جناب، سؤال كردند، او گفت: «آيا مختصر بگويم يا تفصيل بدهم» گفتند: «مختصر بگو» گفت: «هرگاه براى ايشان غذا مىبردم يا مىرفتم كه رختخوابشان را پهن كنم، ايشان درحال نماز وعبادت مىديدم. هر روز و شب هزار ركعت نماز مىخواند. پيشانى حضرت از زيادى سجده پينه بسته بود و مانند پوست زانوى شتر شده بود.»
2- امام باقرعليه السلام عبادت پدر بزرگوارشان را چنين توصيف مىكند: « پدرم شبها آن قدر نماز مىخواند كه هنگام رفتن به رختخواب، از ناتوانى بر روى زمين خود را مىكشاند.» رواياتى هم كيفيت عبادت امام را شرح دادهاند: گفتهاند: امام (ع) در حال نماز، مانند چوب خشكى بىحركت مىايستاد، مگر اين كه باد لباسهاى ايشان را به حركت درمىآورد. چون به نماز قامت مىبست، رنگ چهرهاش متغير مىشد و در حال سجده، آن قدر مىماند كه عرق از سر و روى مباركش جارى مىشد.
هنگام وضو گرفتن، از خوف خدا، رنگش مىپريد و اين چنين خود را براى ديدار پروردگار آماده مىساخت. بعضى از دوستداران امام، با ديدن آن همه عبادت و سختگيرى حضرت در تضرع و مناجات، خوف بر آنان را برمىداشت و از امام تقاضا مىكردند كه ازعبادت خود كم كند و اندكى مراعات حال خود را بنمايد. دخترش فاطمه، روزى به صحابى جليل القدر، جابربنعبدالله انصارى، گفت كه هر طور شده امام (ع) را قانع سازد ازعبادتش بكاهد، تا خداى ناكرده صدمهاى به ايشان نرسد و به مريضى گرفتار نيايد. زيرا او تنها فرزند به جا مانده حسين (ع) و تنها حجت خدا، بر روى زمين است.
كيفيت عبادت امام، اختيار از كف حاضران مىربود و دل آنها را مىسوزاند. آنها مىگريستند و مىترسيدند كه ضعف و ناتوانى، كه بىسابقه نبود، كار دست امام بدهد. مىگويد، روزى امام باقر (ع) نزد پدر رفت و او را در نماز، به حالتى عجيب مشاهده كرد. حالتى كه كسى را ياراى رسيدن به مرتبه آن نبود. رخسار امام (ع) از شدت شب زنده دارى زرد شده بود و چشمانش از گريه بسيار سرخ. دراثر سجدههاى طولانى، پيشانى مباركش پينه بسته بود و بينى ايشان زخم شده بود و ساق پاها به كلى از كار افتاده بود.
امام باقر(ع) گويند: وقتى پدرم را بدين حالت ديدم، نتوانستم تحمل كنم و گريستم. همه كسانى كه درباره امام سجاد(ع) كتابى نگاشتهاند و اين حالات را متعرض شدهاند، كمتر به تفسيرى روشن و دقيق دراين باره دست زدهاند. توضيح ندادهاند كه چرا در زندگى ائمه ديگر، عبادت را بدين صورت مشاهده نمىكنيم. البته اين نويسندگان بى ميل نيستند كه عبادت را به گونهاى كه در زندگى امام سجاد (ع) بروز يافته، دليل برترى ايشان بدانند و كثرت تضرع و شب زنده دارى آن حضرت را، گواه عظمت مرتبه و امامت به شمار آرند.
بسنده كردن به اين گونه تفاسير نارس و عقيم، نشان از درك ناقصى دارد كه با شان و منزلت، و شخصيت امام (ع) سازگار نيست. عبادت را صرفا يك فضيلت و ارزش قلمداد كردن، يعنى بررسى حيات وشخصيت ائمه عليهم السلام به صورتى غير دقيق و غير شيعى و رسيدن به فهمى نادرست و غير واقعى. اما معرفت شيعى كه مبتنى بر اصول اعتقادى ماست، مجال گسترده ترى را براى بررسى نقش ائمه عليهم السلام و پىگيرى هدفهاى مشترك ايشان و بحث در وسايلى كه براى رسيدن به اين اهداف به كار گرفتهاند، پيش روى ما مىگذارد.
اين كه چنين پديدهاى را بدين كيفيت در طول حيات ائمه پيش و بعداز امام سجاد (ع) نمىبينيم، ما را به اين نتيجه مىرساند كه عبادت آن گونه امام، حركتى اصولى و وسيلهاى كارآمد بود، تا درپرتو آن، اهداف بزرگى را كه بر عهده داشت، تحقق ببخشد. نه امام حسن (ع) و نه امام صادق (ع) هيچ كدام، آنگونه كه امام سجاد (ع) به عبادت مىپرداخت، نپرداختند، و حال آن كه همه امامان عليهم السلام در رتبه و شان، برابر و يكسان بودهاند.
كدام اوضاع و احوال، امام سجاد (ع) را به اتخاذ چنين رويهاى مجبورمىساخت و اهدافى كه اين رويه متضمن تحقق بخشيدن بدانها بود، كدام است؟ براى اين كه خواننده بتواند ما را در فهم هر چه بهتر اين پديده همراهى كند و از ابعاد و مفاهيم و مضامينى كه در آن پديده هست، آگاهى يابد، ناچاريم كه آن را از ديدگاههاى مختلف بررسى كنيم و به همان نظرگاه معمول و واحد اكتفا نكنيم، زيرا به درك ناقص و نا استوار ما از جاى گاه حقيقى پديده عبادت در حيات طيبه امام سجاد (ع) خواهد انجاميد.