ترجمه: اى كسى كه بدر گذشتن از گناهان خلق حق شكر خود را بر آنها ثابت گردانيدى و اى كسى كه بندگان را به پذيرفتن توبه عادت دادهاى، اى كسى كه عمل زشت و فاسد آنان را به سبب پشيمانى به صلاح آوردى، اى كسى كه به اندك عمل از ايشان خرسندى و نيكى كم را به ثواب بسيار پاداش مىدهى، اى كسى كه اجابت دعاى آنان را بر خود حتم كردى و آنان را به پاداش نيك به فضل خود نويد دادى
شرح:
«و يا من تحمد الى خلقه بحسن التجاوز»، فطلب اليهم ان يحمدوه و يذكروه من خلال الصفح الجميل الذى يملا قلوبهم بالامتنان، و حياتهم بالتوازن، فلم يطرد احدا منهم عند رجوعه اليه، مهما كانت درجه بعده عنه، و ليس بين الله و بين احد منهم الا ان يشهده على قلبه، انه راجع اليه بروحه و عقله و جسده، حتى لو تكرر البعد و تكرر الرجوع، و قد جاء فى القرآن الكريم قوله تعالى:(و من يعمل سوءا او يظلم نفسه ثم يستغفر الله يجد الله غفورا رحيما)(النساء: 110).
و جاء عن النبى محمد (ص) انه قال:«ان الله لا ينام و لا ينبغى له ان ينام، باسط يده لمسىء النهار ان يتوب بالليل، و لمسىء الليل ان يتوب بالنهار». و عن الامام محمد الباقر (ع) انه قال:«كلما عاد المومن بالاستغفار و التوبه عاد الله عليه بالمغفره، و ان الله غفور رحيم يقبل التوبه و يعفو عن السيئات».
«و يا من استصلح فاسدهم بالتوبه»، فلم يغلق عنه باب استصلاح نفسه، بل فتح له كل الابواب لاعاده بناء ذاته من جديد على اساس قاعده الايمان و العمل الصالح، و حذره من الياس و دعاه الى الانفتاح على المستقبل المشرق من خلال انفتاحه على الله من دون حاجه الى مقدمات شكليه، و اوضاع رسميه، فيكفى ان يعزم على ان يبدا صفحه جديده، و يغلق الصفحه القديمه، فى عمليه ندم على الماضى الاسود، و اراده للمستقبل الابيض، ليتوب الله عليه، فيعود انسانا جديدا لا علاقه له بذلك الانسان المنحرف القديم، لان الله لا يريد لتاريخ الانسان ان يتحول الى عقده فى نفسه، بل يريده ان يكون عبره لعقله و روحه، و لذلك كانت التوبه التى اتسعت لكل الذنوب، هى الخط الفاصل بين الماضى و الحاضر المنفتح على المستقبل، و تلك هى حكمه الله فى اعتبار التوبه الوسيله المثلى للتغيير العملى فى خط الصلاح.
«و يا من رضى من فعلهم باليسير، و يا من كافى قليلهم بالكثير»، فقد كلفهم بالقليل من الاعمال التى لا تبتعد عن قدرتهم، و اعطاهم من نعمه و من ثوابه اضعاف اضعاف ذلك، حتى و لو اردنا عقد مقارنه بين العمل و الجزاء، لراينا ان الجزاء يتجاوزه بدرجه كبيره جدا لا تثبت امام الحسابات على اساس التبادل، لا سيما اذا عرفنا ان العمل محدود منقطع بحدوده، بينما ثواب الله مستمر غير محدود. و قد جاء فى القرآن الكريم قوله تعالى:(للذين احسنوا الحسنى)(يونس: 26). و قوله تعالى:(من جاء بالحسنه فله عشر امثالها)(الانعام: 160).
«و يا من ضمن لهم اجابه الدعاء» فقال فى كتابه:(ادعونى استجب لكم)(غافر: 60) و قال:(و اذا سالك عبادى عنى فانى قريب اجيب دعوه الداعى اذا دعان)(البقره: 186).
«و يا من وعدهم على نفسه بتفضله حسن الجزاء»، فقال:(و الله عنده حسن الثواب)(آل عمران: 195).
تلك هى كلماتى الصارخه الملهوفه المتطلعه الى عفوك و رضوانك بما انت اهله من ذلك كله.
احاديث مرتبط:
رحمت خداوند، شامل حال توبهكنندگان.
عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم انه قال: ان الله لا ينام و لا ينبغى له ان ينام، باسط يده لمسىء النهار ان يتوب بالليل، و لمسىء الليل ان يتوب بالنهار.
مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 395
سنت خدا بر عادت دادن بندگان به توبه.
عن ابىجعفر عليهالسلام: كلما عاد المومن بالاستغفار و التوبه عاد الله عليه بالمغفره، و ان الله غفور رحيم و يقبل التوبه و يعفو عن السيئات.
الكافى، ج 2، ص 434، ح 6
انجام حسنات از بين برنده سيئات.
روى ابنعباس عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم انه قال: لم ار شيئا احسن طلبا و لا اسرع ادراكا من حسنه حديثه لذنب قديم، ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين.
بحارالانوار، ج 71، ص 244، ح 9
آيات مرتبط:
درخواست خدا از بنده، جهت آنكه او را ستايش كند:
وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ آياتِهِ فَتَعْرِفُونَها وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (و بگو: «ستايش از آنِ خداست. به زودى آياتش را به شما نشان خواهد داد و آن را خواهيد شناخت.» و پروردگار تو از آنچه مىكنيد غافل نيست.) قرآن كريم، سوره مباركه النمل (27)، آيه 93.
خداوند، بندگان را به توبهپذيرى عادت داده:
وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِيماً (و هر كس كار بدى كند، يا بر خويشتن ستم ورزد؛ سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را آمرزندهى مهربان خواهد يافت.) قرآن كريم، سوره مباركه النساء (4)، آيه 110.
پاداش انجام حسنات به بيش از آنها:
لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنى وَ زِيادَةٌ وَ لا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيها خالِدُونَ (براى كسانى كه كار نيكو كردهاند، نيكويى [بهشت] و زياده [بر آن] است. چهرههايشان را غبارى و ذلّتى نمىپوشاند. اينان اهل بهشتند [و] در آن جاودانه خواهند بود.) قرآن كريم، سوره مباركه يونس (10)، آيه 26.
پاداش بندگان به بيش از آنچه سزاوار اعمالشان است:
لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (تا پاداششان را تمام بديشان عطا كند و از فزونبخشىِ خود در حقّ آنان بيفزايد كه او آمرزندهى حقشناس است.) قرآن كريم، سوره مباركه فاطر (35)، آيه 30.
خداوند، ضامن اجابت دعا:
وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ (و پروردگارتان فرمود: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم. در حقيقت، كسانى كه از پرستش من كبر مىورزند به زودى خوار در دوزخ درمىآيند.») قرآن كريم، سوره مباركه غافر (40)، آيه 60.
خداوند، ضامن اجابت دعا:
وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (و هرگاه بندگان من، از تو دربارهى من بپرسند، [بگو] من نزديكم، و دعاى دعاكننده را -به هنگامى كه مرا بخواند- اجابت مىكنم، پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند، باشد كه راه يابند.) قرآن كريم، سوره مباركه البقرة (2)، آيه 186.
پاداش نيكوى اعمال در نزد خدا:
فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ (پس، پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد [و فرمود كه:] من عملِ هيچ صاحب عملى از شما را، از مرد يا زن، كه همه از يكديگريد، تباه نمىكنم؛ پس، كسانى كه هجرت كرده و از خانههاى خود رانده شده و در راه من آزار ديده و جنگيده و كشته شدهاند، بديهايشان را از آنان مىزدايم، و آنان را در باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است درمىآورم؛ [اين] پاداشى است از جانب خدا و پاداش نيكو نزد خداست.) قرآن كريم، سوره مباركه آلعمران (3)، آيه 195.