فراز دهم
اللهم يسر علي الكرام الكاتبين مؤ ونتنا و املاء لنا من حسناتنا صحائفنا، و لا تخزنا عندهم بسوء اعمالنا . خدايا زحمت و رنج را از كاتبان اعمال ما به جهت ثبت معاصي برطرف گردان و صحيفه اعمال ما را از حسنات آكنده بدار و به بدي اعمال ما را نزد آنان رسوا مگردان .
شرح :
در اين زمينه آيات زيادي در قرآن كريم آمده كه خداوند مي فرمايد : ان عليكم لحافظينَ كراما كاتبين (360) به درستي كه بر شما نگه دارنده هايي وجود دارد؛ بزرگواراني نويسنده .
و اذا الصحف نشرت (361) هنگامي كه نامه ها (ي اعمال ) باز شوند.
در اين فقره از دعا امام عليه السلام برطرف شدن رنج و زحمت كاتبين را از خداوند متعال طلب مي كند.
در روايتي آمده است : در عجب از فرزند آدم است كه دو ملك همراه او هستند و زبان او قلم آن دو و ترشحات دهان او مركب آن دو ملك مي باشند، لذا چگونه است كه فرزند آدم سخناني را ابراز مي كند كه براي او مفيد نيست .(362)
و نيز گفته اند : بزرگي فردي را ديد كه به فحاشي مشغول بود، آن بزرگ به او خطاب كرد كه تو اكنون داري به دو ملك نگهبان خود املا مي گويي و او در دفتر، اعمال تو را مي نويسد.
البته غرض از زحمت فرشتگان آن است كه آن دو نويسنده اي كه ماءمور ثبت كردار و رفتار ما هستند، از عالم پاك ملكوت هستند و هيچ گونه سنخيتي با زشتي ها و كجي ها ندارند و لذا هنگام مشاهده اعمال نارواي ما با پديده هاي غير قابل قبول و ناروا مواجه شده و به جهت نداشتن سنخيت از ثبت و ضبط آن ها متاءذي و نگران و ناراحت هستند و آنان بدون اغماض با دقيق ترين ابزار همه اعمال ما را مي نگارند.
فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شرا يره . (363)
و اين نكته هم جالب است كه انسان اعمال خود را در صحيفه ذات خود مكتوب ديده كه بر لوح جان او نقش بسته است .
كل انسان الزمناه طائره في عنقه و نخرج له يوم القيامه كتابا يلقاه منشورا . (364)
نامه عمل هر انساني بر دوش خود اوست و در قيامت مي بيند كه تمامي رفتار او به طور مشروح در اين كتاب مكتوب است .
هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق اناكنا نستنسخ ما كنتم تعملون . (365)
اين كتاب فرستاده از طرف ماست كه با شما سخن بگويد، زيرا آنچه عمل كرده ايد ما از آن نسخه برداري كرده ايم . و اعمال زشت براي انسان رسوايي مي آورد؛ زيرا در آن روز حجاب ها برداشته شده و هر كس با تمام سراير خود در ملاء عام قرار خواهد گرفت و اعمال رسوب يافته و زشت انساني او را رسوا كند؛ زيرا آن روز به نص قرآن كريم يوم تبلي السرائر (366) است ؛ يعني روزي است كه هيچ چيز در آن روز پنهان كردني نيست و همه چيز نزد همه كس برملا است . البته كساني كه نزد خدا محبوب باشد و در دنيا به پرده دري ديگران و بي حيايي گسيخته مبتلا نباشند، خدا آنان را در ملاء عام محاكمه نمي فرمايد.
پاورقي
360- انفطار، 10 و 11.
361- تكوير، 10.
362- ربيع الابرار زمخشري ، ص 49.
363- زلزال ، 7 و 8.
364- اسري ، 13.
365- جائيه ، 29.
366- طارق ،9