بازگشت

فراز دهم


و الذين لا يعصون الله ما اءمرهم و يفعلون ما يؤ مرون و الذين يقولون سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار و الزبانيه الذين اذا قيل لهم خذوه فغلوه ثم الجحيم صلوه ابتدروه سراعا و لم ينظروه . و نيز درود فرست بر آن دسته از فرشتگان كه هرگز فرمان تو را معصيت نكرده و آنچه را فرمان دهي به جاي آورند! و آن ملائكه اي كه بر واردين به بهشت سلام و تهنيت گويند كه اين خانه اي جالب و دلنشين است و بر آن ملائكه جهنم كه هرگاه به آن ها گفته شد تبهكاران را اخذ كن و آنان را به زنجير بكش و بطرف جهنم جذب كن به سرعت عمل مي نمايند و آنان را مهلت نمي دهند.

شرح :

فرشتگان - چنان كه مكررا گفته شد - موجوداتي هستند كه قابليت تكليف پذيري ندارند، زيرا وجود آنان ثابت است . آنان نوراني محض بوده و نسبت به تكليف غير قابل تخلف مي باشند و آن چنان كه خلق شده اند و در همان خط ويژه اي كه به دستور خالق در آن گمارده شده اند ثابت مي مانند؛ لذا امير مؤ منان عليه السلام در نهج البلاغه فرمود : بعضي از آنان ساجد هستند و ركوع ندارند، و بعضي در ركوع هستند و سجده نمي كنند.

آن موجودات نوراني ، اگر چه در ذات خود محض كمال و معرفت هستند، ولي هيچ گونه رنجي در تحصيل در پيدايش آن كمال نداشته اند، بلكه خداي متعال آنان را بدان گونه كه هستند آفريده ، لذا هيچ گونه همانند انساني كه مقامات خود را در اثر رنج و زحمت و رياضت و عبادت به دست آورده است نخواهند بود. از اين رو، يك انسان صالح كامل ، مقامش از اين فرشتگان عالي تر است .

اين فرشتگان ، به انسان هايي كه از خود رسته ، وارد عالم مثال شده و در قيامت پس از طي مراحل حساب وارد بهشت شده اند تهنيت مي گويند، به استقبال آن ها رفته و عرض مي كنند : سلامت ابدي بر شما و از آن شماست ، زيرا در دنيا صبر كرديد و در اطاعت و دوري از معصيت از خود شكيبايي نشان داديد! پس خانه اي كه براي خود و عاقبت كار آماده كرده ايد بسيار پاك و پاكيزه است ! در قرآن كريم (سوره رعد آيه 24) : و الملائكه يدخلون عليهم من كل باب سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار : و ملائكه از هر دري برايشان وارد مي شوند و مي گويند، درود بر شما به واسطه صبري (كه در دنيا) ورزيديد! پس چه خوب عاقبتي است (بهشت ) براي اين خانه (خانه زيبا)!

آري :

اي خوش آن روز كز اين منزل ويران بروم

راحت جان طلبم صحبت جانان طلبم

و مولوي مي گويد :

آزمودم از هزاران بار پيش

بي تو من شيرين نبينم عيش خويش

بر اميد وصل تو مردن خوش است

تلخي هجر تو فوق آتش است

بر عكس ، عده ديگري در قيامت شعله هاي جهنم را استقبال مي كنند و به صورت دست و پا بسته در كام آن فرو مي روند و كمترين مهلتي به آنان داده نخواهد شد. در قرآن كريم آمده است : خذوه فغلوه ثم الجحيم صلوه : بگيريد و زنجيرش كنيد و در كام جهنمش در اندازيد!.

و به راستي ، اين دو گونه عاقبت را بايد به خوبي ديد و در مورد آن فكر كرد و زندگي را به سادگي و بي گناه گذارند و نسبت به اين آينده بسيار خطرناك بي تفاوت نبود؛ آينده اي كه هرگز امكان فرار از آن براي احدي از بشريت ميسر نخواهد بود.