بازگشت

گوينده «حدثنا» در اول سند صحيفه چه كسي است؟


چنانكه مرحوم الهي قمشه اي در مقدمه ترجمه خود بر صحيفه آورده و همچنين در رياض السالكين ديده مي شود، در اين مورد دو قول وجود دارد:

1. گوينده «حدثنا» شيخ جليل القدر «علي بن السكون» است. وي از بزرگان علماي اماميه و مورد وثوق است. اين قول منسوب به شيخ بهايي(ره) است. (الذريعه الي تصانيف الشيعه، ج 15، ص 18)

2. گوينده «حدثنا» عميدالروسا هبه الله بن حامد است كه متوفاي سال 609 ق. است. (سيدابوالفضل حسيني، تلخيص الرياض، ص 9، پاورقي) صاحب رياض السالكين اين قول را پذيرفته ونوشته است:

«... دل عليه ماوجد بخط المحقق الشهيد(ره) علي نسخته المعارضه بنسخه ابن السكون المرقوم عليها بخط عميدالروسا ماصورته: قراها علي السيدالاجل النقيب الاوحد العالم جلال الدين عماد الاسلام ابوجعفر القاسم بن الحسن بن محمد بن الحسن بن معيه ادام الله تعالي علوه قرائه صحيحه مهذبه. و رويتها له عن السيد بهاالشرف ابي الحسن محمد بن....» با همه اينها صحيفه سجاديه به بررسي سندي نياز ندارد زيرا:

1- علماي اماميه بر استفاضه و بلكه تواتر آن اتفاق نظر دارند. چنانكه عالم بزرگوار الهي قمشه اي مي گويد: «... علماي بزرگ اماميه گويند: صدور صحيفه سجاديه از امام سجاد(ع) به روايات مستفيضه بلكه قريب به تواتر است، هيچ شك و ترديدي در اين كه كلام امام است نتوان كرد.» آيت الله العظمي مرعشي نجفي(ره) نزد زيديه و اسماعيليه نيز ادعاي تواتر كرده است. در همين مورد، كلام علامه مجلسي و صاحب رياض السالكين قبلا نقل گرديد.

2- فصاحت و بلاغت صحيفه حاكي از آن است كه نمي تواند كلام غير معصوم(ع) باشد. چنانكه «طنطاوي»، مفسر قرآن، وقتي آيت الله العظمي مرعشي نجفي(ره) صحيفه سجاديه را به عنوان هديه برايش ارسال مي كند، مي گويد: اين كتاب را فوق كلام مخلوق و دون كلام خالق ديدم. «قال سيدنا الاستاذ العلامه الكبري و الايه العظمي النجفي المرعشي: كتب الي العلامه الجوهري الطنطاوي صاحب التفسير المعروف وصول الصحيفه و شكرلي علي هذه الهديه السنيه و اطري في مدحها و الثنا عليها الي ان قال: و من الشقا انا الي الان لم نقف علي هذا الاثر القيم الخالد من مواريث الثبوه و اهل البيت و اني كلما تاملتها رايتها فوق كلام المخلوق و دون كلام الخالق...» شايان يادآوري است كه پس از آن، طنطاوي از آيت الله العظمي مرعشي نجفي مي پرسد: آيا تاكنون كسي از علماي اسلام شرحي برآن (صحيفه سجاديه) نوشته است؟ آيت الله مرعشي مي نويسد: «شارحيني كه مي دانستم نام بردم و كتاب رياض السالكين تاليف سيدعليخان را به ايشان تقديم كردم. معظم له در جواب نوشت كه من مصمم و آماده ام كه بر اين صحيفه گرامي شرحي بنويسم.» همچنين سيدمحسن امين(ره) فصاحت و بلاغت و اسلوب اين صحيفه را دليلي بر صدور آن از امام معصوم(ع) دانسته و مي نويسد: «و بلاغه الفاظها و فصاحتها التي لاتباري و علو مضامينها و مافيها من انواع التذلل لله تعالي و الثنا عليه والاساليب العجيبه في طلب عفوه و كرمه و التوسل اليه اقوي شاهد علي صحه نسبتها و ان هذا الدر من ذلك البحر و هذا الجوهر من ذلك المعدن و هذاالثمر من ذلك الشجر.» پس بايد گفت صحيفه سجاديه هرگز به جرح و تعديل روات نيازمند نيست، بلكه باتوجه به انشاي كلام و فصاحت و اعجاز بيان، مي توان گفت كه كلام حضرت امام سجاد عليه صلوات الله است.

3- نكته ديگري كه بر صدور صحيفه دلالت مي كند، سندهاي متعدد و اجازه هاي گوناگون است. علامه مجلسي(ره) در باره طرق روايي صحيفه، مي گويد: «واعلم انها كثيره جدا بحيث يعسر الضبط و الاحاطه و الاحصا...» در صورت اجازه اي كه «اميرماجد بن امير جمال الدين محمد الحسيني الدشتكي» به «مولي محمد شفيع» داده است، سند متصل ديگري وجود دارد كه قابل توجه مي نمايد: «اني ارويها عن والدي السيد السند العلامه الثقه... جمال الدين محمدبن عبدالحسين الحسيني الدشتكي عن عمه السيد معزالدين محمد ابن السيد الفاضل... نظام الدين احمد... عن ابيه السيد نظام الدين احمد المذكور عن ابيه معزالدين ابراهيم، عن ابيه سلام الله عن ابيه عماد الدين مسعود، عن ابيه صدرالدين محمد، عن ابيه غياث الدين منصور عن ابيه صدرالدين محمد عن ابيه ابراهيم عن ابيه محمد عن ابيه اسحاق عن ابيه علي عن ابيه عربشاه عن ابيه اميرانبه، عن ابيه اميري، عن ابيه الحسن، عن ابيه الحسين، عن ابيه علي، عن ابيه زيد، عن ابيه علي، عن ابيه محمد، عن ابيه علي، عن ابيه جعفر، عن ابيه احمد، عن ابيه جعفر، عن ابيه محمد، عن ابيه زيد، عن ابيه الامام علي بن الحسين زين العابدين عليه و علي آبائه التحيه والسلام...». ظاهرا «امير ماجد» با بيست و نه واسطه سند خود را به امام زين العابدين(ع) رسانده است. همچنين علامه مجلسي اجازه هاي متعددي در مورد صحيفه در جلد 107 بحار (ص 43 به بعد) نقل كرده است. يك مورد از اين اجازه ها كه قابل توجه است، اجازه روايتي است كه پدر علامه مجلسي در رويا از امام زمان(عج) دريافت كرده است: «... و بعد فيقول افقر عبادالله الغني، محمد تقي بن مجلسي الاصفهاني عفي عنهما بالنبي و آله: اني اروي الصحيفه الكامله عن مولانا و مولي الانام سيدالساجدين علي بن الحسين زين العابدين مناوله عن صاحب الزمان و خليفه الرحمان الحجه بن الحسن(ع) بين النوم و اليقظه و رايت كاني في الجامع العتيق باصبهان و المهدي صلوات الله عليه قائم و سالت عنه مسائل اشكلت علي فاجاب عنها، ثم سالت عنه(ع) كتابا اعمل عليه، فاحالني بذلك الكتاب الي رجل صالح، فلما اخذت منه كان الصيحفه و ببركه هذه الرويا انتشرت الصحيفه في الافاق بعد ماكان مطموس الاثر في هذه البلاد.» با توجه به مجموع مطالبي كه گذشت، مي توان اطمينان پيدا كرد كه صحيفه از ناحيه امام سجاد(ع) صادر گرديده و تاكنون هيچ كس در اين امر تشكيك نكرده است.