بازگشت

ملحقات الصحيفة السجادية، محمد تقي قزويني


ملحقات الصحيفة السجادية، (عربي)، محمد تقي بن مظفر صوفي زيابادي قزويني (قرن 11 ه)

مؤلف پس از اين كه صحيفه سجاديه را نزد استادش شيخ بهايي خواند، به درخواست بعضي از مؤمنين حدود 70 دعا از دعاهايي كه از حضرت سجاد عليه السلام روايت شده و در صحيفه نيامده را تحت عنوان ملحقات صحيفه جمع آوري كرد. وي اين كار را در روز چهار شنبه 25 صفر 1023 ق در سمنان به پايان برده است.

مؤلف كتاب چندان شناخته شده نيست و از زندگي وي نيز اطلاع چندي در دست نيست. جز اين كتاب، دو تأليف ديگر از او مي شناسيم:

1- كفاية الطالب و نهاية مرام الاحباب در دعا مشتمل بر مقدمه و چند مقصد خاتمه. نك: فهرست وزيري يزد، ج 5، ص 1520، ش 3064.



[ صفحه 191]



2- وسيلة السالكين و ذخر الطالبين كه به شماره 11375 در آستان قدس رضوي نسخه دارد [1] وي در فصل مربوط به دعاي عشرات در تعقيبات نماز عصر اين كتاب چنين نوشته است: «و اختلف العملاء في نقله علي ست روايات و الذي أوردته هنا هو ما أورده الشيخ رحمه الله في المصباح و قرأته مع دعاء السمات الذي يتلوه علي شيخي و امامي حجة الاسلام و المسلمين بهاء الملة و الحق و الدين محمد العاملي ادام الله بركته في جمادي الاولي 1024 ق اربع و عشرين و الف من الهجرة في داره بدار السلطنة فرح آباد من ولاية مازندران حماه الله في ظل و اليها و اجازلي روايتهما و تلاوتهما.» [2] و در قسمت ديگر همين كتاب، اساتيد خود را بدين شرح معرفي كرده است: شيخ بهايي، سيد معز الدين محمد موسوي، حاجي بابا قزويني و شيخ نظام الدين عامر بن فياض جزائري.

قزويني، شاگرداني نيز داشته از جمله: محمد مؤمن بن محب علي صحاف سمناني (كه در نسخه هاي همين كتاب يادي از او آمده است) و شمس الدين محمد كه در 1026 ق از وي اجازه دريافت كرده و اين اجازه در نسخه شماره 590 كتابخانه خانقاه نعمت اللهي نوربخش تهران نگهداري مي شود. براي مشخصات اين نسخه ر. ك: فهرست كتابخانه خانقاه نعمت اللهي نوربخش، ج 2، ص 236.

وي حداقل تا سال 1028 ق در قيد حيات بوده، چه نسخه اي از الفهرست شيخ منتخب الدين رازي را در اين سال تملك خود داشته و مهر و يادداشت او برفراز نسخه به چشم مي خورد. اين نسخه به شماره 6 / 128، در كتابخانه آيت الله گلپايگاني قم نگهداري مي شود [3] .



[ صفحه 192]



آغاز: «الحمد لله و سلام علي عباده الذين اصطفي. و بعد فيقول الفقير الي الله الغني محمد بن مظفر المدعو بتقي الصوفي الزيابادي القزويني - أورعه الله شكر نعمته - لما وفقت بقرآءة الصحيفة الكاملة... علي شيخي و استادي و من اليه في العلوم الشرعية استنادي... محمد بن حسين بن عبدالصمد الحارثي العاملي - ادام الله بركته علي المسلمين - و اخذت الاجازة منه اطلعت علي بعض الادعية المنسوبة اليه عليه السلام مما الحق بالصحيفة المذكورة ام لم يلحق. فالتمس مني بعض الأحبآء من المؤمنين أن أجمعها في مجموع يكون سهل المأخذ. فاستخرت لاي الله تعالي و أوردت في هذا المجموع من ادعيته عليه السلام ما تيسر لي ايراده حسب ضيق الوقت و كثرة الشغل و توزع البال مما كان أودعه ائمة الدعاء في كتبهم كالكافي... و من لا يحضره الفقيه... و التهذيب و المصباح... و من مهج الدعوات».

انجام: «باسناده المذكور في الكافي عن ابي حمزة قال قال ابوجعفر عليه السلام لما حضرت ابن علي بن الحسين عليهماالسلام الوفاة [1 كلمه پارگي] الي صدره، ثم قال يا بني أوصيك بما أوصان به ابي حين حضرته الوفاة و بما ذكر ان اباه اوصاه به. يا بني اصبر علي الحق و كان مرا و حيث آتينا بما وعدناه فلنقطع الكلام بحمد الله علي جزيل نواله و الصلوة علي سيدنا محمد و آله. و فرغ جامعها من ترتيبها و ترصيفها الفقير الي الله الغني محمد بن مظفر المدعو بتقي الصوفي القزويني - اذاقه الله حلاوة الغفران - في يوم الأربعاء لخمس بقين من صفر سنة ثلث و عشرين و الف من الهجرة ببلدة اقامتنا بسمنان حماها الله عن نوايب الزمان».

نسخه ها:

1 / 518 - مرعشي قم، شماره 9944، رساله دوم مجموعه، ص 179 - 75، نسخ معرب، محمد مؤمن بن محب علي صحاف سمناني، 20 جمادي الاولي 1025 ق، عناوين و نشاني ها شنگرف، در حاشيه تصحيح شده، قبل از شروع ملحقات اجازه اي از صوفي در دو برگ براي كاتب نسخه به تاريخ سه شنبه 14 شعبان 1024 ق در مسجد جامع سمنان نوشته شده، همچنين اجازه كوتاه ديگري از صوفي براي همو در پايان ملحقات آمده است، 16 سطر [فهرست مرعشي، ج 25، صص 224 - 223]



[ صفحه 193]



2 / 519 - مرعشي قم، شماره 8370، نسخ معرب، محمد قتي بن عنايت الله قاضي شوشتري، ربيع الاول 1129 ق براي آمير محمد هادي مرعشي، در حاشيه تصحيح شده و نشاني بلاغ دارد، 105 برگ، 14 سطر [فهرست مرعشي، ج 21، صص 337 - 336]


پاورقي

[1] فهرست كتب خطي كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي، ج 15، ص 530.

[2] نسخه اي از اجازه شيخ بهايي به قزويني در آغاز مفتاح الفلاحي كه در تملك دكتر اصغر مهدوي قرار دارد وجود دارد. ر. ك: مجله نامه بهارستان، ش 3، صص 167 - 166.(البته در فهرست تاريخ اجازه را 1034 ق ياد كرده اند كه با توجه به درگذشت شيخ بهايي در سال 1030 ق اين تاريخ صحيح به نظر نمي رسد).

[3] همچنين نسخه اي از كتاب الاستبصار به خط خود قزويني در آستان قدس رضوي موجود است كه در آن نام جد خود را ابراهيم ذكر كرده است. اين نسخه در يكشنبه 21 شعبان 1022 ق در كوش مغان تحرير شده است. ر. ك: فهرست آستان قدس رضوي، ج 14، صص 62 - 61.