بازگشت

رياض العارفين في شرح صحيفة سيدالساجدين، شاه محمد دارابي


رياض العارفين في شرح صحيفة سيدالساجدين، (عربي)، شاه محمد بن محمد دارابي شيرازي (اوايل قرن 12 ه)

شرح مفصل و مزجي است بر صحيفه كامله مشتمل بر نكات نحوي ادبي و لغوي كه شرح هر دعا را ضمن يك روضه آورده و از اختلافات ميان نسخه هاي پدر شيخ بهايي، ابن ادريس، شهيد اول و شهيد ثاني نيز ياد كرده است.



[ صفحه 111]



اين شرح در عصر جمعه دهه آخر ربيع الاول 1083 ق در ذكه يا داكا از نواحي بنگال به پايان رسيده و دارابي پس از ورود به اصفهان در سال 1114 ق، شرح را به شاه سلطان حسين صفوي (1135 - 1105 ق) اهدا كرده است.

شاگرد مؤلف سيد علي بن علاء الدوله بن ضياء الدين نور الله حسيني شوشتري مرعشي تقريظي بر كتاب نگاشته [1] - كه در ابتداي برخي از نسخ آمده است - و در آن شرح استادش را چنين مي ستايد: «شرح ها شرحا جامعا لتبيين المقاصد و تلخيص المعاني كافيا في حل التراكيب و ايضاح المباني و وشحه بفرائد التقطها من ساحل بحر طبعه المواج و فكره الوهاج».

اين شرح را «روضة العارفين» نيز خوانده اند.

ر. ك: الذريعة، ج 11، ص 298 و 330 و ج 13، ص 358؛ كشف الحجب و الاستار،ص 341، كاروان هند، ج 2 صص 853 - 850، تاريخ ادبيات در ايران، ذبيح الله صفا، ج 5 ص 1791.

آغاز: «الحمد لله الذي أشرق شموس عزته من مشارق السعادات الأبدية و أطلع كواكب جلالته من مطالع العنايات السرمدية و زين أرقام أقلام ذوي الافكار الصائبه الأنيقة و أحسن براعة استهلال أصحاب العقول الثاقبة الوثيقة... فاعلم ان زبور آل محمد اعني الصحيفة الكاملة السجادية لمولانا قبلة أهل اليقين علي بن الحسين زين العابدين لما كان مثل كلام معلم الفصحاء شمس فلك العلي علي المرتضي فوق كلام المخلوق و دون كلام الخالق و لتنهايها في الفصاحة لا يبلغ الي كنه درجتها الأفهام، بل لا يصلي الي معرفة سر تراكيبها ادراك بعض الأنام، مع ما وقع فيها من التصرفات مثل التصرف في دعاء رؤية الهلال بأن كتب بدل المتصرف في فلك التدبير، فلك التدوير من ذلك».

انجام:«و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين بمقتضي آية التطهير أعني يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا. و في بعض النسخ محمد رسول



[ صفحه 112]



الله المصطفي و علي آله الطاهرين. و علي هذا فصل بيه و بين آله به «علي» و قد علمت تأويل حديث من فصل بيني و بين آلي بعلي سابقا مع ان الشيخ الكفعمي نقل عن شيخنا الكراجكي في الجزء الثاني من كتابه كنز الفوائد أنه قال: لم أسمع خبرا يجب التعويل عليه هي هذا المعني. و الفاضل الدواني قال في حواشي شرح التجريد: ان هذا الحديث لا أصل له. أقول ظهرلي من التتبع ان هذا الحديث نقلته الاسماعيلية في طرقهم و اشتبه علي بعض الناس حتي زعموا أنه من طريق الامامية».

چاپ:

تهران، انتشارات اسوه، 1379 ش، تحقيق: حسين درگاهي، به همراه تعليقات محمد تقي شريعتمداري، 742 ص.

نسخه ها:

1 / 329 - دانشكده الهيات تهران، شماره 9، نسخ، گويا از خود مؤلف، عناوين و نشاني ها شنگرف، داراي حواشي، 17 سطر [فهرست دانشكده الهيات تهران، ج 1، ص 779]

2 / 330 - آستان قدس رضوي، شماره 3151، نسخ، ابن عنايت الله شيرازي و ديگران غره شعبان 1086 ق، عناوين شنگرف، نسخه معلق به حواشي شارح، اين نسخه را شارح در سال 1089 ق بر آستان قدس رضوي وقف كرده است، 290 برگ، 19 سطر [فهرست آستان قدس رضوي، ج 15،صص 232 - 231 و ج 2، ص 19 ادعيه]

3 / 331 - مرعشي قم، شماره 1856، نستعليق، حافظ محمد ظريف بن محمد شاه، 5 صفر 1099 ق در پتنه از بلاد هند به دستور اسماعيل خان اصفهاني، دعاها در بين سطور به فارسي ترجمه و با شنگرف نوشته شده اند، 229 برگ، 14 سطر [فهرست مرعشي، ج 5، صص 241 - 240]

4 / 332 - ملك تهران، شماره 3023، نسخ سده 11 ه، انجام افتاده، عناوين و نشاني ها شنگرف، 242 برگ، 17 سطر [فهرست ملك، ج 1 ص 350]

5 / 333 - ملك تهران، شماره 113، نسخ، سه شنبه دهه سوم ذيحجه 1127 ق، مجدول به زر و لاجورد، عناوين شنگرف، 206 برگ، 21 سطر [فهرست ملك، ج 1 ص 350]



[ صفحه 113]



6 / 334 - گلپايگاني قم، شماره 30 / 71، نسخ، قرن 12 ه، آغاز و انجام افتاده و موجودي از دعاي دوم تا دعاي 24 عناوين شنگرف و نشاني ها مشكي، در حاشيه تصحيح شده و نسخه بدل دارد، 42 برگ، 20 سطر [فهرست منتشر نشده]

7 / 335 - مدرسه مروي تهران، شماره 755 سده، 11 و 12 ه، فقط يك يا چند برگ آن است. [فهرست مدرسه مروي، ص 160]

8 / 336 - ملي پارس - شيراز، شماره 224، نسخ، نشاني ها شنگرف، محمد بن حمزه كاظمي، 1106 ق در شيراز، 167 برگ، 24 سطر، در فهرست اشتباها مؤلف را سيد علي بن علاء الدوله بن ضياء الدين نور الله حسيني شوشتري مرعشي (نويسنده ي تقريظ آغاز كتاب) دانسته اند و آغاز تقريظ را به عنوان آغاز شرح ذكر كرده اند [2] [فهرست ملي پارس، ج 2، ص 198]


پاورقي

[1] آغاز اين تقريظ چنين است: «نحمدك يا من تصاغر عند تعاظم آلائه حمد الحامدين و تضاءك في جنب تكاثر نعمائه شكر الشاكرين».

[2] همين اشتباه براي آقاي عبدالعزيز جواهر كلام در فهرست كتابخانه معارف، ج 1 ص 46 رخ داده است. ايشان در معرفي شروحي كه بر صحيفه سجاديه نوشته شده اند، شرحي را نيز از آن سيد علي بن سيد علاء الدوله بن سيد ضياء الدين نور الله حسيني تستري مرعشي دانسته و در عوض محمد بن محمد مدعو به شاه محمد شيرازي را كاتب نسخه معرفي كرده است!!! وي نسخه اي از اين كتاب را در كتابخانه ي امام جمعه كرمانشاه رؤيت كرده بود.