بازگشت

عفو و گذشت امام


«محمد بن عجلان قال سمعت أبا عبدالله (ع) يقول:

كان علي بن الحسين (ع) اذا دخل شهر رمضان لا يضرب عبدا له و لا أمه، و كان اذا أذنب العبد و الامه يكتب عنده: أذنب فلان، أذنبت فلان هيوم كذا و كذا، و لم يعاقبه فيجتمع عليهم الادب، حتي اذا كان آخر ليله من شهر رمضان دعاهم و جمعهم حوله ثم أظهر الكتاب ثم قال: يا فلان فعلت كذا و كذا، و لم اؤدبك أتذكر ذلك؟ فيقول:بلي يابن رسول الله. حتي يأتي علي آخرهم و يقررهم جميعا ثم يقوم وسطهم و يقول: ارفعوا أصواتكم و قولوا: يا علي بن الحسين ان ربك قد أحصي عليك كلما عملت كما احصيت علينا كلما عملنا ولديه كتاب ينطق عليك بالحق لا يغادر صغيره و لا كبيره مما أتيت الا أحصاها، و تجد كلما عملت لديه حاضرا كما وجدنا كلما عملنا لديك حاضرا، فاعفوا صفح كما ترجو من المليك العفو و كما تحب أن يعفو المليك عنك فاعف عنا تجده عفوا... الخ.» امام صادق (ع) فرمود: امام چهارم (ع) هنگامي كه ماه رمضان داخل ميشد غلام و كنيز خود را نميزد، هر وقت هر يك خلافي انجام ميداد پيش خود مينوشت. فلان غلام يا كنيز فلان روز چنين و چنان كرد هيچ مجازات نميكرد تا همه موارد را جمع ميكرد وقتي كه آخرين شب ماه مبارك رمضان ميشد همه را صدا ميكرد و اطراف خود جمع ميكرد و بعد نوشته ها را رو ميكرد و بعد ميفرمود: فلاني چنين و چنان كردي ولي من تنبيه نكردم آيا يادت هست؟ طرف مي گفت: آري تا اينكه به آخرين نفر آنان ميرسيد و از همه اقرار مي گرفت بعد در ميان آنان ميايستاد و ميفرمود: صداي خودتان را بلند كنيد و بگوئيد: اي علي بن الحسين خداوند هر كاري را كه انجام دادي نوشته همانطوركه كارهاي خلاف ما را نوشتي و پيش خدا كتاب و نوشتهاي هست كه عليه تو به حق سخن گويد و آن چيز كوچك يا درشتي را فروگذاري نكرده مگر اينكه آنها را نوشته است و هر چه كردي پيش خدا حاضر وروشن است همانطور كه كارهاي ما پيش تو حاضر است پس گذشت كن و بيامرز همانطور كه از خداوند اميد عفو و گذشت داري و همانطور كه دوست داري خدا از تو بگذرد پس خودت هم گذشت كن تا او از توبگذرد. بحار الانوار، ج 46، ص 103.